SAVE DA DATE!

Aug 14, 2011

kenapa inai warna merah??

smalam aku cm teringn gle rsa nk pakai inai..ha3..tetiba buang tebiat..so blk ptg smpai kg twos aku g amek daun inai kt pkok sblah umah aku nie..dgn rajen nye aku p tumbuk daun 2 smpai lumat..ckup le sejemput..slalu nye klu aku pkai inai..aku juz pkai 3 jari je..tp nie cm rsa nk pkai 5 jari..so pas solat isyak..aku stat le buh inai kt jari tangan aku belah kiri..inai yg aku pkai nie leh thn cntk gak le wrna die le..sat je dh merah..aku nie jenis xske inai yg color merah itam 2..aku lbey ske inai yg kaler2 oren sket..so aku pkai inai nie lbey kurang dua jam je le..pas 2 p bsuh buang..pergh..mmg cntik..aku ske!aku ske!smbey tayang jari jemari ku kt kakak aku..dgn harapan die jeles wlpn die xjeles lgsung..hampeh..=_="

duk aku usha2 dgn bgga nye jari aku nie..tetiba aku terfikir..apsal inai nie wrna merah ek?npe xwrna pink ke..ungu ke..hijau ke..menarik wat..xyah le ade pengilat kuku bkn bgos pn..kandungan toksik bnyk gle!so dgn perasaan yg ingn tahu membuak2..aku pn rajen p google..tp xjmpa le plak reason npe inai wrna merah..tp kn yg aku rsa kn mst ader chemical dlm inai nie yg membuatkan ble kta lumatkan daunnye ianya akn berwarna merah..tp yg pastinye inai nie sgt bnyk khasiatnye..meh nk list kn:

1. Merawat luka, samada luka luaran atau luka dalaman (terutamanya selepas melahirkan anak atau selepas pembedahan). Caranya, untuk luka luaran, ambil daun inai ditumbuk lumat dan ditampal pada bahagian yang luka untuk menghentikan pendarahan.Untuk luka bersalin dan pembedahan pula tujuh helai daun inai dimakan pagi dan petang dikatakan dapat mempercepatkan proses penyembuhan.
2.Untuk mengubat sakit perut pula daun inai direbus hingga mendidih didalam bekas yang tidak ditutup, airnya ditapis dan diminum.
3.Untuk mengembalikan seri muka yang agak pucat selepas bersalin daun inai direbus dan diminum 3 kali seminggu.
4. Untuk mengubat penyakit kuning pada bayi yang baru lahir, daun inai dicampurkan dengan air mandian bayi.
5.Untuk melembutkan rambut pula, daun inai dikisar hingga lumat dan dipanaskan sebentar kemudian disapukan pada rambut, selain rambut menjadi lebih lembut ia juga menjadi lebih berseri dengan warna oren semulajadi dari daun inai.


 nie le hasilnye aku pkai inai..sila ckp color die cntk..klu x aku sembelih 18..;P

p/s:sumber info khasiat inai kredits to encik google

No comments:

Post a Comment